Pages

Veidrad väljendid

Katkend Margus Karu raamatust ,,Nullpunkt":
Pirita klooster, nelikümmend neli minutit. Tuleb uus rekord! Nüüd tuleb kütta, nagu homset ei oleks ega tuleks! Kuigi ma ei tea, miks ma niiviisi, hing paelaga kaelas, liduma pean, kui homset ei tule. Kes neid väljendeid välja mõtleb?

Täpselt sama olen ma ka mõelnud. Nii paljud väljendid on ikka väga kahtlased ja ebaloogilised, kui nende üle rohkem mõelda.
Näiteks miks öeldakse hirmutunde kohta jänes püksis? Kas siis, kui sul on jänes püksis, kardad sa rohkem, kui muidu? Nojah, ma ka kardaks kui mul nüüd reaalselt mingi jänes püksis istuks. Aga kui reaalne see on? Kas kellegil on üldse kunagi huvitav jänes päriselt püksis olnud?

Või võtame näiteks "valel on lühikesed jalad". Kas lühemate jalgadega inimesed peaks rohkem valetama kui pikemate jalgadega inimesed, või mis selle mõte on? Kui ma peaks sellele mingi loogika mõtlema, siis ma selgitaks nii, et lühikeste jalgadega ei jõua sa kaugele ära joosta. Nagu, et kui sa valetad, siis see vale saadakse kiiresti kätte. Samas on see ikkagi väga ebaloogiline, sest vahel jookseb ju lühikeste jalgadega inimene kiiremini, kui teine pikkadega. Järelikult see väljend võiks hoopis olla "valel on aeglased jalad", või mis? Aga no võib-olla on sellel jalgade teemal hoopis teine point. Eks valgustage siis mind.
Ja miks öeldakse "kivi kotti"? See teeb ju koti raskemaks. See ei näita ju, et sa teisele head sooviks. Aga no okei, samas teine saab rasket kotti kandes tugevamaks. On sellel tõesti nii kaudne tähendus? Topid sõbrale suure rahnu kotti ja rõõmustad, et ta tugevamaks saab?

Miks öeldakse "mütsiga lööma", kui keegi millegi suhtes ükskõikne on? Kas oli kunagi näiteks nii, et mingi poiss ei viitsinud õppida, võttis mütsi ja lõi sellega õpikut ja läks minema? Mis mõte oleks mütsiga midagi lüüa? Võta siis juba ikka midagi korralikku, toigas vms.

Miks öeldakse kellegi liikumatu kohta "soolasammas"? Nagu... miks? Lihtsalt tavaline sammas on ka liikumatu. Miks seda soola sinna vaja on? Miks ei võiks üldse lihtsalt liikumatu nagu puu öelda?

Miks öeldakse ära minemise kohta "varvast viskama"? Ma ausõna väga tahaks teada. Esiteks varvast ei saa visatagi. Kui sa seda just otsast ära ei lõika. Kas kellegil huvitav kunagi lõigati varvas otsast ära ja ta viskas sellega kedagi ning läks minema? No vaevalt ju.

Ma võiks siia veel palju näiteid tuua, aga aitab küll. Läheb romaaniks ära. Igatahes väljendid on ikka suht kahtlased asjad.

6 comments:

  1. Selle kivi kotti väljendiga ongi nii, et soovitakse midagi halba, et mitte kurje vaime vms tegelasi kadedaks ajada. Nt ka nael kummi, okas kurku, break a leg jne on samasugused väljendid ;)

    Kuid üldiselt nõustun ja olen isegi mõelnud kes on neid imelikke ütlusi välja mõelnud ja kust need on tulnud.

    ReplyDelete
  2. Armsad arvamused sul, aga kas "Nullpunkti" autor mitte Margus Karu ei olnud? Ja kas sa sinna "Nullpunkti" filmicastingutele pole tahtnud minna, võiksid sobida?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahhaha ära küsi kust see hunt mul tuli :D aitäh et ära parandasid :D aga ma lähengi castingutele :) lihtsalt proovin ;)

      Delete
  3. niii lahe postitus, tõesti on :) ja cool, et sa castingutele lähed.

    ReplyDelete

JUST SEE © 2014