Pages

29/08/12

Tere jälle :) Vaikselt hakkan ma siin juba ära harjuma, Stockholmi kesklinnas suudan bussidega ja trammidega juba enam-vähem hakkama saada. Või noh, enam-vähem.. Esmaspäeval oli meil klassiga väljasõit Tom Titsi näitusele, mis oli umbes nagu Ahhaa keskus Eestis, lihtsalt et palju suurem ja seal oli ikka nii lahedaid asju. Käisime ka Body Worlds näitusel, kus olid siis surnud inimeste annetatud kehad erinevates poosides. Kõik õpetajad puhusid seda kuidagi suuremaks, kui see oli, ütlesid et need kelle närvid ei pea vastu, ärgu mingu. Minu arvates nägid need kõik kehad seal sellised kunstlikud välja, ma oleks võinud vabalt uskuda, et need pole päris. Ainult üks asi oli tõesti natuke vastik vaadata. Üks naine, kes oli kaheksandat kuud rase, oli ka sinna oma keha annetanud. Kurb oli vaadata teda seal lebamas, laps kõhus. Meile räägiti et juba 30 000 inimest on sinna oma kehad annetanud ja 36 000 on selleks ennast järjekorda pannud. Naljakas, et inimestel on nii suur tung oma keha teistele uurimiseks annetada.
Õhtul oli nii ilus ilm ja ma käisin jooksmas, pargis oli reaalselt sadu inimesi veel peale minu. Siin ollakse ikka nii sportlikud. Igatahes üks mees jooksis mu kõrvale ja naeris, suu avali nagu ma ei tea mis asi ja ütles midagi rootsi keeles. Ma ütlesin, et ma kahjuks rootsi keelt ei räägi ja siis ta ütles ikka naerdes lihtsalt "nevermind" ja jooksis edasi. Tahaks täiega teada, mis ta öelda tahtis, kas ta tahtis lihtsalt sotsiaalne olla või mul oli pükste peal mingi naljakas plekk (okei, ma kontrollisin, et ei olnud) või mul olid juuksed sassis või no ma ei kujuta ette, miks ta seda sama asja inglise keeles öelda ei võinud?
Kuna paljud on küsinud, miks ma nii vähe tunde koolis pean olema ja mida ma õpin ja nii edasi, siis ma seletan nüüd ilusti ära. IB-programm tähendab seda, et sa võtad ainult kuut õppeainet, mida sa ise välja valid. Kolme võtad higher-levelil ja kolme standard-levelil. Mina valisin kõrgema taseme keemia, füüsika ja inglise keele (mis saab olema ikka paras pähkel, sest et väga paljudel on siin inglise keel emakeel) ja standard-levelil geograafia, matemaatika ja kirjanduse eesti keeles. Ei, meil ei ole siin eestlasest õpetajat ja ma ei tea täpselt kuidas see tund toimuma hakkab, igatahes ma pean mingeid teatud teoseid analüüsima ja kirjandeid kirjutama. Peale nende ainete on meil veel TOK ehk Theory Of Knowledge ja ma ei tea veel, kuidas see tund välja näeb ja CAS mille kohta ma ka veel midagi ei tea, leidsin selle igatahes tunniplaanist. Ja kord nädalas on meil E-Block, mis on nagu selline kooli IB-programmi õpilaste kogunemine, kus me organiseerime erinevaid üritusi ja asju. Ehk siis tegelikult on mu tunniplaan selline üsna naljakas, nagu ülikoolis, et käin lihtsalt nendes ainetes mida ma võtan ja mingit kindlat kaheksast kolmeni koolis passimist pole.
Teisipäeval oli meil siis esimene matemaatika tund ja kogu klassil paluti tulla higher-leveli tundi. Juhtuski see, mida ma kartsin, ehk siis õpetaja tegi meile eelmiste aastate materjalide peale testi. Enamik asju olid tegelikult ju kerged, aga kui suvi on vahel olnud siis lähevad nii lihtsad asjad meelest ära. Ja mõned inglisekeelsed sõnad ajasid ka segadusse. Mõtlesin, et nüüd on nugis ja teen endal margi ikka täielikult täis. Aga pärast teistega rääkides kuulsin, et mõned ei osanud üldse mitte midagi ja ma no vähemalt pool tegin ikka normaalselt ära. Eks näeb, tahaks juba tulemusi teada.
Teine tund oli keemia, mis oli minu jaoks ikka tõsine ajude ragistamine. Mõtlesin, et mis seal ikka teistsugust saab olla, kui muidu, aga palju õnne, väga paljude elementide nimed on inglise keeles hoopis teistsugused. Näiteks et K on Potassium ja W on Tungsten ja kuigi ma olen varem kuulnud, et Na on Sodium, on nende nimedega ikka päris raske ära harjuda. Ja kõige lihtsamaid mõisteid nagu element ja molekul ja aine ei suutnud ma ka inglise keeles kohe kuidagi normaalselt ära seletada. Õhtu otsa tegin endale kõige lihtsamaid keemia mõisteid inglise keeles selgeks.. Ja käisime Saffie ja Louisega mu lemmikus jäätisekohvikus. Louise on Luksemburgist pärit tüdruk, kellega kõik mind segamini ajavad ja Saffie on pärit Gambiast, aga ta on õppinud kogu oma elu Ameerikas. Ta rääkis, et ühes koolis kus ta õppis oli sama süsteem nagu Sigatüükas, Harry Potteri filmi koolis (pole kindel, kui hästi te selle filmiga kursis olete:D). Et kogu kooli õpilased olid jagatud neljaks majaks ja nad kogusid/kaotasid erinevate asjade eest punkte. Aasta lõpuks sai võitjamaja suure auhinna, näiteks kõikidele õpilastele organiseeriti mingi reis. Nii vinge minu arust.
Täna oli mul vara hommikul keemia ja siis oli 2,5 h vaba aega. Ma mõtlesin, et see on ikka nii nõme, kui sa vahepeal niisama passima pead. Aga õnneks saab istuda raamatukogus, kus on arvutid ja ma sain igasuguseid kasulikke asju tehtud. Tõlkisin endale google-translatega mitukümmend sõna, mida ma geograafia õpiku sellest peatükist ei mõistnud ja tänu sellele sain pärast tunnis paremini hakkama ka. Ja tegin ära oma keemia kodutöö. Nii et tegelikult on niimoodi palju kergem oma asjadega valmis saada, kui sul tundide vahel pikemad pausid on.
Peale minu on ainult üks tüdruk - Lisette - kes ka rootsi keelt ei võta. Me ei saa seda võtta sellepärast, et see on mõeldud ainult higher-levelile. Ta küsis mu käest, kas ma olen varem keemiat õppinud ja ma ei saa sellest aru, kõik küsivad selliseid kahtlaseid küsimusi. Nagu et kas sa oled varem geograafiat võtnud ja kas sa oled ajalugu õppinud. Tavakoolis on ju see loomulik, et sa õpid kõiki aineid ja kuidagi imelik on mõelda, et mõned, kes on kogu aeg IB-koolides õppinud, pole näiteks ühekski keemia tunnis käinud. Lisette näiteks polegi ja nüüd ta võtab higher-level keemiat. Ma küsisin, miks ta enda elu siis nii raskeks teeb. Tuli välja, et ta otsustas see aasta, et ta tahab arstiks saada ja selle jaoks on tal vaja kindlasti keemiat ka võtta.
Pärast kooli praktiseerisin ma esimest korda (peale hej-hej ja tacki) rootsi keelt. Kuna iga kord kui ma kellegile näiteks bussis vastu läksin ja "sorry" ütlesin, jäädi mind kohe vaatama oo-ta-on-vist-välismaallane pilguga ja see hakkas mulle juba nii pinda käima. Küsisin Louiselt, kuidas on rootsi keeles vabandust ja pärast poes ühele naisele kogemata vastu milles sain uhkelt "ursäckta" öelda. Võib-olla isegi liiga uhkelt, nii et see nägi kahtlane välja. Aga mis seal ikka, ma alles õpin :D

4 comments:

  1. niii mõnus on lugeda , et sul rootsis hästi läheb! Hoia siis meid eestlasi ikka ühenduses oma rootsi maailmaga. Jään järgmist postitust ootama :)

    ReplyDelete
  2. Mille pärast sa üldse Rootsi läksidki?

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama p6hjus nagu enamikel kolimiseks - 1 vanematest saab välismaal töö;)

      Delete

JUST SEE © 2014